سایت تخصصی کولر - خرید برق
     منوی اصلی
   صفحه نخست
   درباره ما
   تبليغات
   تماس با ما
    ارسال پيام
 
     محصولات
اجزای کولر آبی
  اجزای الکتریکی[7]
اجزای مکانیکی[1]
راه اندازی و سرویس کولر
  عيب يابي كولر آبي[20]
دانستنی ها
  درباره کولر آبی[10]
اطلاعات مفید
  صنعت تاسیسات[1]
صنعت برق[12]
کولر گازی
  اطلاعات کاربردی[5]
کنترل راه دور پیامکی
  کابرد کنترل با اس ام اس[1]
 
      آگهی


 
      کدرهگیری

 

 
      آمار
»امروز :  پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
»کل مطالب:  70
»بازدید های امروز : 106
»بازدیدهای دیروز : 19
» بازدید کل :350565
 
     سبد خرید
نام کالا قیمت تعداد حذف
 
     خرید برق
[دولت از مردم برق می‌خرد]وزیر نیرو گفت: اعلام می‌کنیم اگر کسی از انرژی خورشیدی یا بادی برای تولید برق استفاده کند برق‌تولید‌شده وی را می‌خریم.


به نقل از تسنیم، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو با حضور در جلسه شورای شهر اظهار داشت: اطمینان دارم، تصمیم‌گیری و اقدامات موجود در تهران در سطح ملی تاثیرگذار است و بارها تجربه کرده‌ایم شیوه‌هایی که به عنوان الگو در تهران انجام شده در کل کشور به بهره‌برداری رسیده است.

 

وی اضافه کرد: جمعیت شهر تهران در سال 1385، 7 میلیون و 800 هزار نفر بود که پیش‌بینی می‌شود در سال 1405 به بیش از 10 میلیون نفر جمعیت را در خود جای دهد. با این توضیح امکانات تامین آب موردنیاز تهران بدین گونه است که ما در تهران از 2 گروه منابع استفاده می‌کنیم. یکی سدها و دیگری آب‌های زیرزمینی است. 

 

چیت‌چیان تصریح کرد: در سال 1390 مجموع ظرفیت تامین آب برای شهر تهران از طریق سدها 750 میلیون متر مکعب بود که این میزان با بهره‌برداری از سد ماملو به 857 میلیون مترمکعب رسید وامیدواریم با بهره‌برداری‌های جدیدتر در سال 1405 به یک میلیارد و 20 میلیون مترمکعب افزایش یابد.

 

*کمبود 161 میلیون مترمکعبی آب باوجود تحقق پیش‌بینی‌ تأمین منابع جدید آب

 

وزیر نیرو تصریح کرد: از منابع آب زیرزمینی به میزان 300 میلیون مترمکعب برای شهر تهران استفاده می‌شود که به تدریج از این میزان کاسته شده و در بلندمدت به 220 میلیون مترمکعب کاهش می‌یابد. همچنین وضعیت استفاده از آب 5 سد موجود در شهر تهران و اطراف آن بدین‌گونه است که امکان تأمین 857 میلیون مترمکعب در شرایط نرمال شهر تهران وجود دارد که این میزان در شرایط خشکسالی به 611 میلیون مترمکعب می‌رسد و با توجه به پیش‌بینی جمعیت و مصرف سرانه میزان آب شربی که در حال حاضر مصرف می‌شود، یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب است که این میزان در افق 1405 به یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب می‌رسد.

 

وی اضافه کرد: در صورت تحقق پیش‌بینی‌ تامین منابع جدید آب در تهران در سال 1405، 161 میلیون مترمکعب کمبود آب داریم که این میزان در صورت خشکسالی به نیم‌میلیارد مترمکعب در سال خواهد رسید لذا اگر مدیریت لازم در این زمینه صورت گیرد و از پرت آب شهری جلوگیری شود نیاز ما به یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب کاهش می‌یابد اما باید توجه داشت که کمبود آب همچنان وجود دارد که در شرایط نرمال 66 میلیون مترمکعب و در شرایط 411 میلیون مترمکعب خواهد شد. 

 

چیت‌چیان ادامه داد: با این وجود تهران با توجه به افزایش جمعیتی که خواهد داشت با وجود مدیریت منابع آب کمبود خواهد داشت مگر اینکه این کمبود با ایجاد سدهای جدید و منابع جدید آبی جبران کنیم. 

 

وزیر نیرو یادآور شد: در حال حاضر آب‌رسانی از سد کرج به تهران انجام می‌شود، اما برای پروژه‌های انتقال آب مانند پروژه لارو کلان، 30 کیلومتر باید تونل حفر شود و پروژه‌های دیگر مانند پروژه‌ خط انتقال طالقان و خط انتقال آب از البرز شمالی به استان تهران نیز در دست برنامه‌ریزی است. 

 

*سال آینده 58 درصد مشترکان تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار می‌گیرد

 

چیت‌چیان تصریح کرد: روند افزایش مصرف آب در تهران به گونه‌ای است که در سال‌های اخیر روند ثابتی را در مجموع مصرف آب شاهدیم و از همه اشتراک‌های همه آب سراسر ایران که بیش از 20 میلیون مشترک است، یک‌چهارم آن در استان تهران قرار دارد و حدود یک میلیون و 740 هزار مشترک آب در تهران هستند اما تعداد مشترکان فاضلاب فقط 480 هزار مشترک است. 

 

وی اضافه کرد: با این وجود درصد جمعیت تحت پوشش آب 99 درصد است اما پوشش فاضلاب در حال حاضر 20 درصد است که امیدواریم سال آینده 58 درصد مشترکان تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار گیرد. برای این منظور 5 تصفیه‌خانه در حال بهره‌برداری و دو تصفیه‌خانه در حال احداث است. 

 

وزیر نیرو یادآور شد: طرح فاضلاب شهری تهران جمعیت تحت پوشش 53 درصدی را باید داشته باشد که برای تکمیل این شبکه نیاز به اعتبارات 10 هزار میلیاردتومانی داریم. 

 

وی در خصوص توزیع برق نیز گفت: در حوزه مدیریت شهری تهران 9 نیروگاه حرارتی و 6 نیروگاه برق‌آبی با ظرفیت 10 هزار و 545 مگاوات داریم همچنین از سال 86 تا 92 مصرف برق در شهر تهران افزایش نسبی داشته است به طوری که در تابستان امسال بیشترین رقم مصرف برق تهران را شاهد بودیم که قدرت موردنیاز برای آن 4 هزار مگاوات بود. 

 

چیت‌چیان اضافه کرد: با یک نرخ رشد 5 درصدی هم توان موردنیاز و هم انرژی موردنیاز برای تامین این میزان برق تامین خواهد شد اما این موضوع نشان می‌دهد که هر سال به طور مستمر، نیازمند افزایش ظرفیت توزیع برق هستیم که این اتفاق سرمایه‌گذاری زیادی را می‌طلبد. همچنین باید گفت از 100 درصد برقی که در تهران مصرف می‌شود 43 درصد آن به صورت خانگی است، 33 درصد آن به صورت عمومی و مابقی در صنعت و معدن و کشاورزی مصرف می‌شود.

 

*خطر سیلاب در تهران با ساخت پل روی رودخانه‌های شهر

 

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: اولین مشکل ما در این خصوص تغییر کیفیت منابع آب سطحی و زیرزمینی در اثر روند افزایشی فاضلاب‌ها، ضایعات و زباله‌ها است که این موضوع بسیار نگران‌کننده است. همچنین افت روزافزون آب سفره‌های زیرزمینی، دشت‌های استان در اثر برداشت بی‌رویه و تبعات اجتماعی آن که موجب می‌شود زمین نشست پیدا کند و در صورت بارندگی بیشتر امکان بازیافت آنها وجود نداشته باشد از دیگر مشکلات تامین آب تهران است. 

 

وی اضافه کرد: کاهش شدید حق‌آبه کشاورزی و آب‌خور رودخانه‌ها در طی سالیان گذشته، دخل و تصرف در بستر و حریم رودخانه‌های واقع در محدوده‌های شهری 2 مشکل از مشکلات این حوزه است که البته در سالیان گذشته به دلیل اینکه روی رودخانه‌های مسیرهای تهران پل‌هایی نصب شده است باید گفت‌ که خطر ایجاد سیل در این مناطق وجود دارد چرا که این پل‌ها تا زمانی که سیلاب نیامده‌اند، مشکلی ایجاد نمی‌کنند اما در صورت جریان سیلاب و بالا بودن حجم آن آب‌راه‌ها کفایت عبور این جریان آب را نمی‌کند لذا انباشته می‌شود و هر کدام از این پل‌ها به عنوان یک سد عمل می‌کند. این امر موجب تخریب پل‌ها شده و ممکن است سیلی را برای مردم آن منطقه ایجاد کند. لذا پیشنهاد می‌شود در مورد این پل‌ها بازنگری صورت گیرد.

 

*باید سالی 200 هزار مشترک جدید را برق‌رسانی کنیم

 

چیت‌چیان ادامه داد: تعارضات و مشکلات ناشی از عدم تامین فضاهای زیربنایی برای توسعه فعالیت‌های آبی و برقی در تهران یکی دیگر از مشکلات ماست به طوری که باید سالی 200 هزار مشترک جدید را برق‌رسانی کنیم که برای این موضوع باید شبکه‌های اصلی و فرعی برق را تقویت کنیم. همچنین پست‌های جدید را ایجاد کنیم لذا به خصوص در شمال شهر تهران که میزان خانه سازی در آنجا افزایش یافته است با مشکلات اجرایی مواجه هستیم. 

 

وی با بیان اینکه رشد نامتوازن شهر برای فروش تراکم و عدم امکان ایجاد زیرساخت‌های لازم یکی دیگر از مشکلات ماست، خاطرنشان کرد: برای حل این مشکلات پیشنهاد می‌شود که در جهت حذف سوخت‌های فصیلی همکاری‌های لازم صورت گیرد چرا که استفاده از سلول‌های خورشیدی با مشارکت شهرداری می‌تواند خطر لوله‌کشی گسترده گاز در تهران و انفجار آن در صورت زلزله  را جلوگیری کند. 

 

*جایگزینی برق به جای سوخت فسیلی

 

وزیر نیرو ادامه داد: باید به تدریج برق را جایگزین سوخت فسیلی کنیم البته در ابتدا ممکن است موجب هزینه‌های زیادی شود اما امیدواریم در تعامل نزدیک از نظر اقتصادی و با اصلاح تعرفه برق بتوانیم این کار را پیاده کنیم چرا که این کار فقط از دست وزارت نیرو برنمی‌آید و عزم همه تهرانی‌ها را می‌خواهد.

 

وی گفت: الزام در پیش‌بینی نصب مولدهای تولید پراکنده برق در طراحی ساختمان‌های بلندمرتبه با هماهنگی سازمان مهندسی ساختمان یکی دیگر از این پیشنهادات است و این نکته را باید در نظر داشت که یکی از تدابیر ما کاهش مصرف سوخت‌های فصیلی است لذا به این منظور در هر ساختمان یک واحد تولید برق باید ایجاد شود که با بازیافت حرارت، نیاز سرمایشی و گرمایشی آن ساختمان نیز فراهم شود. با این اتفاق راندمان تا 90 درصد بالا می‌رود و این روش در تمام دنیا متداول است. 

 

چیت‌چیان یادآور شد: آزادسازی زمین‌های زیر و اطراف خطوط هوایی فشارقوی و تامین منابع مالی مورد نیاز و انتقال خطوط برق به زیر زمین یکی دیگر از برنامه‌های ماست که با این اتفاق زمین‌هایی که در آنها دکل‌های فشارقوی وجود دارند آزاد می‌شوند و از طرفی آسیب‌های محیط زیستی کاهش می‌یابد اما باید گفت که این کار هزینه سنگینی برای ما دارد. 

 

وزیر نیرو ادامه داد: وزارت نیرو آمادگی تولید آب کم‌کیفیت برای ساماندهی فضای شهری تهران دارد و به عنوان مثال از فرودگاه امام که پیشانی شهر تهران محسوب می‌شود آماده‌ایم تا با همکاری شهرداری دست به دست هم دهیم تا فضای سبز مناسبی را به کمک تامین آب کم کیفیت ایجاد کنیم. 

 

*هر مترمکعبی آب آشامیدنی 1000 تومان هزینه دارد

 

وی افزود: تخصیص زمین‌های مناسب با کاربری تجهیزات شهری در طرح جامع جهت ایجاد تاسیسات و زیرساخت‌های توسعه آب و برق نیز از دیگر دغدغه‌های ماست. همچنین می‌توانیم تونل‌هایی حفر کنیم که در آنها فقط کانال‌های برق عبور نکند بلکه شبکه مخابرات و فاضلاب و ... هم عبور کند. این تدبیر درست و اقتصادی برای مناطق جدیدالتاسیس است.

 

چیت‌چیان با بیان اینکه تشکیل کمیته مشترک با دستور کار مشخص یکی از دغدغه‌های ما برای ایجاد همکاری با شورای شهر تهران است، خاطرنشان کرد: تسریع در نحوه صدور و مجوزهای انجام فعالیت‌های عمرانی و خدمات آب‌رسانی، بهینه سازی شبکه‌های فرسوده آب و برق و حفظ فضای سبز به کمک آب کم‌کیفیت از دیگر دغدغه‌های ما محسوب می‌شود.

 

وی گفت: آب شرب گران است و مترمکعبی 1000 تومان هزینه دارد لذا می‌توان در هر محله یک چاهی حفر کرد تا مردم از آب خام برای شست و شوها و آبیاری فضای سبز استفاده کنند. 

 

*روشنایی معابر تهران مشکل دارد

 

در ادامه این مراسم علیرضا دبیر عضو شورای شهر اظهار داشت: امیدواریم مدیریت یکپارچه شهری به تحقق بپیوندد و تصفیه‌خانه سد ماملو که هنوز به پایان نرسیده و نیازمند اعتبارات ویژه است به زودی به پایان می‌رسد.

 

وی اضافه کرد: نباید اینگونه باشد که هر موقع مسئولان پول می‌خواهند به شورای شهر بیایند در حال حاضر برنامه 5 ساله دوم برای شهرداری نوشته شده است، لذا پیشنهاد می‌دهیم قبل از اینکه این برنامه برای بودجه به مجلس برسد برنامه‌هایی که می‌تواند با این برنامه‌ها تعامل داشته باشد را اعلام کنید. در این زمینه از ادارات مختلف زیرمجموعه وزارت نیرو برنامه خواستیم اما فقط اداره گاز برنامه خود را ارائه داد.

 

دبیر تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات شهر تهران در خصوص روشنایی معابر است که در این خصوص نباید توپ را همیشه به زمین شهرداری انداخت چرا که وقتی در این زمینه سوال می‌کنیم مسئول برق منطقه اعلام می‌کند که در بودجه اعتباری برای این موضوع دیده نشده است متاسفانه مشکل روشنایی معابر هم در اتوبان‌های جدید و هم در اتوبان‌های قدیمی دیده می‌شود. 

 

وی اضافه کرد: موضوع دیگر دکل‌های فشار قوی است که نباید صفر تا 100 آن به مدیریت شهری واگذار شود بلکه باید 50-50 هزینه‌ها تقسیم شود. همچنین در زمینه درآمدهای ناپایدار و عوارضی که مردم باید بپردازند باید اعلام کنیم که متاسفانه این پرداخت‌ها به موقع صورت نمی‌گیرد لذا درخواست داریم وزارت نیرو هم در این زمینه کمک کند.

 

دبیر گفت: در خصوص آب و برق وزارت نیرو زمین‌های خوبی دارد که می‌تواند آنها را به صورت آورده در اختیار قرار دهد تا در این خصوص کارگروه‌های مشخصی تشکیل شود. نمی‌توان بار را فقط به دوش شهرداری گذاشت. 

 

وی افزود: پیشنهاد می‌شود دریاچه‌هایی مانند چیتگر در سایر فضاهای شهری تهران ایجاد شود. 

 

*دکل‌های فشار قوی تهران به زیر زمین برود

 

در ادامه معصومه آباد نیز گفت: متاسفانه بخش زیرین دکل‌های فشار قوی در شهر تهران سکونتگاه برخی شده است لذا انتظار داریم که وزارت نیرو در انتقال این دکل‌ها به زیر زمین تمام تلاش خود را انجام دهد و می‌تواند در این خصوص ابتدا اتوبان همت- مدرس که 60 درصد آن انجام شده است را پیگیری کند. این کار اثر خوبی در سلامت مردم دارد و از طرفی در حوزه پدافند غیرعامل در بحران‌ها هم امکان اقدام مناسب را به مسئولان می‌دهد.

 

*محله شادآباد هنوز آب شرب تهرانی ندارد/حریم رودخانه‌ها و دره رودهای تهران مظلوم واقع شدند

 

دوستی نیز در این زمینه اظهار داشت: متاسفانه محله شادآباد تهران هنوز از آب شرب تهران استفاده نمی‌کند و آنها باید مبلغی را برای این کار به وزارت نیرو بدهند که واقعا ندارند. همچنین موضوع وجود نیترات زیاد آب تهران یکی از چالش‌هاست که وزارت نیرو باید پاسخ دهد چه تدبیری در این زمینه اندیشیده است. 

 

وی اضافه کرد: موضوع دیگر رعایت حریم رودخانه‌ها و دره رودهای تهران است که وزارت نیرو از نظر قوانین بهترین مواد قانونی را دارد. اما این حریم‌ها مظلوم واقع شده‌اند یعنی ما آنها را رعایت می‌کنیم نه مردم، لذا پیشنهاد می‌شود وزارت نیرو جلوی ساخت و سازها و حتی ایجاد پل را در این حریم‌ها بگیرد.

 

*بالا رفتن تصاعدی قیمت برق نیز برای مردم کمرشکن است

 

در ادامه الهه راستگو نیز یادآور شد: مدیریت آب و مصرف آن نیاز به اطلاع رسانی و آموزش‌های مستمر دارد همچنین موضوع دکل‌های فشارقوی در محدوده‌های جوادیه، تهرانپارس و حکیمیه که سلامت مردم را به خطر می‌اندازد باید در اولویت قرار بگیرد. از طرفی بالا رفتن تصاعدی قیمت برق نیز برای مردم کمرشکن است و خیلی‌ها نمی‌توانند آن را پرداخت کنند.

 

*قطع برق مساجد و پارک‌ها صحیح نیست/مرمت‌های صورت گرفته بعد از حفاری کیفیت ندارد

 

محسن پیرهادی نیز در این زمینه گفت: از وزارت نیرو درخواست می‌کنیم که نظارت بر شرکت‌های حفاری را افزایش دهد چرا که زمان‌بندی آن‌ها مشخص است اما آن‌ها مراعات نمی‌کنند و کار طولانی می‌شود. همچنین مرمت‌های صورت گرفته بعد از حفاری کیفیت ندارد و دوباره شهرداری باید آن‌ها را بازسازی کند. 

 

وی اضافه کرد: نور و روشنایی معابر در برخی خیابان‌ها و اتوبان‌ها کم است از طرفی شاهد قطعی برق در برخی مجموعه‌ها مانند پارک‌ها حتی مساجد هستیم که امیدواریم این موضوع تکرار نشود. 

 

*نیترات آب به میزان 50 میلی‌گرم در لیتر سرطان‌زاست

 

رحمت‌الله حافظی نیز در این زمینه یادآور شد: کسانی که معتقدند نیترات در آب تهران وجود دارد، درست می‌گویند و آن‌ها‌ که می‌گویند وجود ندارد درست می‌گویند چرا که این موضوع برحسب شرایط منطقه‌ای اتفاق می‌افتد. سازمان بهداشت جهانی معتقد است میزان نیترات موجود در آب کشورهای توسعه‌یافته به اندازه 20 میلی‌گرم در لیتر مطلوب است. در این خصوص ایران تا سال 82 میزان 45 میلی‌گرم در لیتر را داشته است و این را باید در نظر داشت که میزان 50 میلی‌گرم در لیتر سرطان‌زاست.

 

وی اضافه کرد: مشکل اینجاست که در هنگام تصفیه شبکه فاضلاب برخی لوله‌های آب که فرسوده هستند اگر دچار شکستگی شوند می‌توانند فاضلاب را در لوله آب مکش کنند که این موضوع موجب بالا رفتن نیترات می‌شود. طبق گفته وزیر نیرو هر متر مکعب آب 1000 تومان هزینه دارد، با این حساب با توجه به سرانه مصرف آب که یک میلیارد و 100 متر مکعب است ما روزی 3 میلیارد تومان برای آب هزینه می‌کنیم اما این آب که آب شرب محسوب می‌شود برای فضاهای سبز هم مصرف می‌شود چرا باید از جیب مردم هزینه کنیم.

 

حافظی یادآور شد: ضرورت ندارد آب برای فضای شهری را تصفیه آب شربی کنیم عقل می‌گوید آب شرب را بسته‌بندی کنیم تا هزینه‌ها کم‌تر شود و سوال دیگر این است که آیا وزیر نیرو سلامت آب شرب مردم را تضمین می‌کند.

 

*بیش از 30 درصد پرت آب و برق داریم

 

اقبال شاکری در ادامه نیز گفت: اگر به جای توسعه سرمایه‌گذاری پرت شبکه‌ها را رفع کنیم مشکل حل می‌شود. در حال حاضر بیش از 30 درصد پرت آب و برق داریم. همچنین موضوع تفکیک آب‌های مصرفی در شهرک‌ها باید اجباری شود که کاملا قابل انجام است. در این خصوص می‌توان از شرکت‌های بخش خصوصی استفاده کرد.  همچنین کانال مشترک طرح جامع آب‌های سطحی و طرح جامع کنترل سیلاب‌ها در برنامه 5 ساله شهرداری آمده است لذا الآن بهترین فرصت است که وزارت نیرو با شهرداری هماهنگ شود. 

 

*استفاده از انرژی خورشیدی برای ایجاد برق/پرت آب در کشور فاجعه است

 

محسن سرخو نیز یادآور شد: آخرین مراحل تدوین برنامه 5 ساله دوم شهرداری را می‌گذرانیم و برای این خصوص یک‌شنبه آینده در کمیسیون عمران و حمل و نقل بحث بحران آب و سیلاب‌ها را داریم لذا پیشنهاد می‌کنیم افرادی از طرف وزارت نیرو در این کمیسیون شرکت کنند.

 

وی اضافه کرد: جابه‌جایی خطوط انتقال برق فشار قوی به تونل‌های زیرزمینی جزء ضروریات است و امیدواریم شما تیمی را مامور کنید که به طور جدی این موضوع را پیگیری کند چرا که میدان مغناطیسی ایجاد شده زیر این دکل‌ها جان کودکان و مردم را به خطر می‌اندازد.

 

سرخو تصریح کرد: استفاده از انرژی خورشیدی برای ایجاد برق و جایگزینی سوخت فسیلی اولا سازوکار قانونی می‌خواهد و دوما ابزار لازم را باید در اختیار مردم قرار دهیم. از طرفی باید اعلام کرد که پرت آب در کشور فاجعه است و 30 درصد پرت آب در شبکه‌های آبرسانی وجود دارد. 

 

*تیرهای برق در وسط معابر برداشته شود/جایگزین کردن برق به جای سوخت‌های فسیلی کار ساده‌ای است

 

مرتضی طلایی نیز در این خصوص یادآور شد: بحث شورایاری‌های شهر تهران در 374 محله وجود دارد لذا پیشنهاد می‌شود وزارت نیرو این شورایاری‌ها را جدی بگیرد. مشکل روشنایی معابر زیبنده پایتخت نیست و باید در قالب طرح جهادی این طرح به سرانجام برسد. از طرفی یکی از مشکلات موجود تیرهای برق در وسط معابر است که ادارات برق آن‌ها را جابه‌جا نمی‌کند و مدعی هزینه هستند که بهتر است این کار در قالب تعاملات انجام شود.

 

وی اضافه کرد: در بخش فاضلاب‌ها آمادگی داریم تا 100 درصد همکاری‌ها در حفاری‌ها صورت گیرد و نکته آخر این‌که جایگزین کردن برق به جای سوخت‌های فسیلی کار ساده‌ای است و باید در دستور کار وزارت نیرو قرار ‌گیرد. 

 

*یارانه به کارخانه‌جات تولید آب معدنی برای تولید آب شرب تهرانی‌ها

 

انصاری نیز در ادامه گفت: بحران جدی آلودگی هوا، استفاده از انرژی پاک مانند انرژی خورشیدی را با اهمیت‌تر می‌کند و باید سوال کرد وزارت نیرو چه تدبیری برای استفاده از آن دارد.

 

حکیم‌پور یادآور شد: در ارتباط با تحقق یکپارچه مدیریت شهری وزارت نیرو چه پیشنهادی دارد. 

 

همچنین سلطانی نیز گفت: اگر اعتبار سنگینی که صرف تصفیه آبها می‌کنیم که 95 درصد آن پرت می‌شود در قالب یارانه به کارخانه‌جات تولید آب معدنی بدهیم تا قیمت آنها به یک‌پنجم قیمت فعلی برسد می‌توانیم در شبکه‌های آبرسانی فقط آب بهداشتی داشته باشیم و آب شرب را از طریق آب‌های معدنی تامین کنیم که با این وجود سلامت مردم افزایش می‌یابد.

 

وی اضافه کرد: در توسعه انرژی قرار بود تسهیلات بانکی اعطا شود اما در چند سال گذشته بانک‌ها به میان نیامدند. 

 

*چه فکری برای تنظیم این الگو دارید؟

 

در ادامه حقانی نیز گفت: الگوی مصرف آب در کشور 2 برابر سرانه مصرف آسیاست چه فکری برای تنظیم این الگو دارید. همچنین تراکم‌های اضافه بر طرح جامع و طرح تفصیلی را درخواست داریم که نماینده شما در کمیسیون ماده 5 امضا نکند. موضوع دیگر احداث فاضلاب است که اگر قرار نیست از بودجه‌های ملی استفاده شود و دست‌مان مانند بقیه طرح‌ها در جیب مردم است دیده شده در قراردادهایی که با مردم می‌بندند قول می‌دهم که به مجرد پرداخت آخرین قسط فاضلاب‌ها وصل شود اما کوچکترین کاری در این زمینه در برخی مناطق صورت نگرفته است.

 

*شهرداری‌ها می‌توانند 20 تا 30 درصدسهام توانیر را بخرند

 

وزیر نیرو در پاسخ به این سوالات با اشاره به مدیریت یکپارچه شهری گفت: قوانینی که در کشور وجود دارد همگی تامین‌کننده شرایط مساعد برای مدیریت یکپارچه شهری نیستند اما می‌توان با برخی تدابیر مشکلات را حل کنیم. به عنوان مثال در حال حاضر شهرداری‌ها جزء سهام‌داران شرکت‌های آب و فاضلاب شهری هستند. حضور نمایندگان شهری بخشی از الزامات مدیریت یکپارچه را تامین می‌کند از طرفی در حال حاضر در شرکت‌های توزیع برق در کشور 40 درصد سهام متعلق به توانیر و 60 درصد به بخش خصوصی واگذار می‌شود که شهرداری‌ها می‌توانند 20 تا 30 درصد این سهام را بخرند و در مالکیت آن سهیم باشند. 

 

*تصفیه‌خانه شماره 7 پیش از تابستان سال آینده راه‌اندازی می‌شود

 

وی اضافه کرد: درباره تصفیه‌خانه شماره 7 باید گفت که ارز آن فراهم شده و تجهیزات در حال ورود به کشور است امیدواریم پیش از تابستان سال آینده این موضوع راه‌اندازی و از سد ماملو استفاده شود.

 

*ایجاد کار گروه‌هایی برای حل مشکل روشنایی معابر شهر تهران

 

چیت‌چیان درباره روشنایی معابر شهر تهران نیز گفت: قبول دارم که این مشکل وجود دارد برای این کار گروه‌هایی را مامور می‌کنیم که موضوع را بررسی کنند هرچند در بزرگراه‌ها و پارک‌ها هزینه به عهده شهرداری است. 

 

وی درباره انتقال خطوط فشار قوی به تونل‌های زیرزمینی گفت: این کار مورد تاکید ماست تا به حال 30 کیلومتر از خطوط انتقال به تونل‌ها رفته و برای مابقی آن باید منابع مالی فراهم شود. 

 

*مشکل شادآباد حل شده است

 

وزیر نیرو همچنین درباره منطقه شادآباد نیز گفت: شورای تامین شهر در این خصوص تشکیل جلسه داد و در حال حاضر تمام 120 هزار نفری که در این منطقه حضور دارند تحت پوشش شبکه آب تهران قرار دارند. لذا مشکل مرتفع شده است. 

 

*نیترات آب آشامیدنی تا 100 میلی‌گرم قابل قبول است

 

چیت‌چیان درباره مشکل نیترات نیز یادآور شد استانداردهای جهانی میزان حد مجاز نیترات را تا 50 میلی‌گرم در لیتر در آب شرب قبول دارم  و سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده اگر آب عاری از آلودگی میکروب باشد میزان نیترات تا 100 میلی‌گرم هم قابل قبول است. در حال حاضر میزان نیترات در حد مجاز و کمتر از 50 میلی‌گرم است و در این زمینه نگرانی وجود ندارد. موضوع آلودگی منابع آب زیرزمینی به نیترات نیز حل خواهد شد. 

 

*بیش از 50 درصد کل خانوارهای ایرانی کمتر از 5 هزار تومان برای برق ماهانه خود پرداخت می‌کنند

 

وی ادامه داد: در خصوص حریم رودخانه‌ها و عدم مجوز ساخت و سازها باید شهرداری مراقبت کند همچنین درباره موضوع تصاعدی‌بودن قیمت برق نیز باید گفت که این موضوع با توجه به طبقات مصرف است. این در حالی است که بیش از 50 درصد کل خانوارهای ایرانی مبلغی که پرداخت می‌کنند کمتر از 5 هزار تومان است. لذا فاصله بین قیمتی که می‌گیریم با قیمت واقعی زیاد است و تحمیل این قیمت بر دولت سنگین است. باید قیمت‌ها به گونه‌ای باشد که مردم انگیزه اقتصادی برای صرفه‌جویی داشته باشد. 

 

*بیش از 50 درصد تولید برق در کشور توسط واحدهای خصوصی انجام می‌شود

 

وزیر نیرو درباره نظارت بر شرکت‌های حفاری نیز گفت: این کار انجام می‌شود، همچنین درباره جدا کردن آب شرب از آب بهداشتی نیز باید یادآور شد که این موضوع کار صحیح است و این امکان برای کل کشور وجود ندارد. پیشنهاد می‌شود دو شبکه آب شرب و آب بهداشتی ایجاد شود یا اینکه آب موجود در لوله‌کشی‌ها فقط آب بهداشتی باشد و آب شرب از طریق دیگری تامین شود.

 

وی درباره سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی یادآور شد: این موضوع موردنظر ماست به طوری که بیش از 50 درصد تولید برق در کشور توسط واحدهای خصوصی انجام می‌شود همچنین بیش از نیمی 10 نیروگاه حرارتی در تهران خصوصی‌ است. 

 

*دولت از مردم برق می‌خرد

 

چیت‌چیان در زمینه تشویق برای استفاده از انرژی‌های نو نیز گفت این اتفاق برای کاهش آلودگی هوا، مهم است ما در حال حاضر برای هر کیلووات‌ساعت برق 43 تومان می‌پردازیم اما اعلام می‌کنیم اگر کسی از انرژی خورشیدی یا بادی برای تولید برق استفاده کند ما 2 کنتر برای آنها قرار می‌دهیم یکی کنتر برق و دیگری کنتری برای سنجش میزان برقی که با استفاده از این دستگاه‌ها به شبکه وارد می‌کند در این خصوص به ازای هر کیلووات‌ساعت برقی که آنها وارد شبکه می‌کنند 43 تومان پرداخت می‌کنیم و این فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاران است. 

 

وزیر نیرو ادامه داد: می‌توانیم 50 درصد هزینه‌های سرمایه‌گذاری را برای انرژی‌های نو تامین کنیم البته قیمت پایین برق در شبکه مانعی برای تحقق آن است به طوری که در کابل مغازه‌هایی وجود دارد که سیستم‌های فتولایت را می‌فروشند و خریدار آن را به خانه خود می‌برد و برق موردنیاز را از آن تامین می‌کند. 

 

*تیرهای وسط معابر موضوعی جدی است

 

وی گفت: تیرهای وسط معابر موضوعی جدی است اما طبق توافق وزارت نیرو و کشور این امر برعهده شهرداری است، هزینه‌ها به حساب شهرداری‌ نوشته می‌شود اما ما این کار را انجام می‌دهیم. 

 

چیت‌چیان درباره تسهیلات بانکی برای CHT  نیز گفت: بانک‌ها باید همکاری کنند و افرادی را قرار دهند تا این مشکل مرتفع شود از این دستگاه می‌توان بازیافت حرارت گرفت که برای این کار غیر از این که 73 تومان به ازای هر کیلووات پرداخت می‌کنیم یک چهارم هزینه سوخت فسیلی را نیز می‌دهیم. 

 

*فقط نیروگاه بعثت با سوخت مازوت کار می‌کند/تولید برق به عهده مردم باشد

 

در پایان این جلسه احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه 70 درصد کشور در حال حاضر شهرنشین هستند، گفت: برخی از این موارد در قالب برنامه 5 ساله دوم شهرداری قابل تحقق است. در حال حاضر هر کمیسیون تخصصی شهر تهران بیش از 40 جلسه برگزار کرده است و این سند، سندی برای شهر تهران است نه برای شهرداری تهران. 

 

وی با بیان اینکه این اتفاق به مدد همکاری دستگاه‌های اجرایی است، اضافه کرد: در برنامه 5 ساله دوم برخی کارها را به صورت تجربی آغاز می‌کنیم در حال حاضر فقط نیروگاه بعثت است که با سوخت مازوت کار می‌کند و این موضوع مورد نگرانی ما است. از طرفی به نظر می‌رسد باید برای سرمایه‌گذاری شیوه‌های جدیدی در نظر گرفته شود. همچنین برای ارائه مجوزهای مجتمع‌ها و آپارتمان‌ها می‌توانیم این قانون را بگذاریم که تولید برق به عهده خود فرد باشد یا اینکه تولید انرژی برای محله تجربه کنیم. یعنی محلات خودشان به تولید برق بپردازند. 

 

*اختیار تعویض لامپ‌های برق به شورایاری محلات منتقل شود

 

مسجدجامعی تصریح کرد: در عراق تولید برق محلی در حال انجام است که این موضوع از تجربیات نو محسوب می‌شود. از طرفی برخی موارد نیاز به هزینه ندارد بلکه هماهنگی می‌خواهد مثلا تیرهای چراغ برق یا تعویض لامپ‌های برق می‌تواند به شورایاری محلات منتقل شود. 

 

*تصمیمات شهری در حوزه شهرداری و وزارت نیرو همپوشانی ندارد

 

وی اضافه کرد: تصمیمات شهری در حوزه شهرداری و وزارت نیرو همپوشانی ندارد و در برخی جلسات گاهی 2 پایگاه از وزارت نیرو شرکت می‌کند و این موضوع حالت بلاتکلیفی ایجاد می‌کند که باید به نظام واحدی رسید. همچنین روددره‌ها نیز مهم است و موضوعاتی مانند فاضلاب شهری یکی از موضوعات مهم باقی‌مانده از این جلسه می‌شود که باید جلسات بعدی را برای حل این مشکل برگزار کرد. 

 

مسجدجامعی گفت: در نظام تصفیه آب شاید برگشت به چرخه آب موجب ورود آلودگی نیترات به زمین‌های کشاورزی و میوه‌جات شود و به این دلیل گرفتار سیکل معیوب در سلامت باشیم.



Share  تاریخ: 1392/10/22   مشاهده : 968
 
      آگهی

 
      پربازديدترين
تنظیم تسمه کولر آبي تنظیم تسمه کولر آبي
یاتاقان کولر آبی یاتاقان کولر آبی
کلید گریز مرکز کولر آبی کلید گریز مرکز کولر آبی
صدای هوم موتور کولر آبی صدای هوم موتور کولر آبی
موتور دو دور فن کولر آبی موتور دو دور فن کولر آبی
راه اندازی کولر آبی در ابتدای فصل گرما راه اندازی کولر آبی در ابتدای فصل گرما
خازن اصلاح ضریب قدرت کولر آبی خازن اصلاح ضریب قدرت کولر آبی
اجزا مکانیکی کولر آبی اجزا مکانیکی کولر آبی
خازن راه انداز کولر آبی خازن راه انداز کولر آبی
صدای کولر آبی صدای کولر آبی
پمپ آب کولر آبی پمپ آب کولر آبی
اشکالات کلید گریز از مرکز کولر آبی اشکالات کلید گریز از مرکز کولر آبی
جعبه ترمینال کولر آبی جعبه ترمینال کولر آبی
خرابی کولر آبی خرابی کولر آبی
شناور کولر آبی شناور کولر آبی
برزنت کولر آبی و کاهش خنکی باد کولر برزنت کولر آبی و کاهش خنکی باد کولر
کلید کولر آبی کلید کولر آبی
پروانه کولر آبی پروانه کولر آبی
موتور کولر آبی کار می کند اما باد کولر خنک نیست موتور کولر آبی کار می کند اما باد کولر خنک نیست
راههای نگهداری کولر های آبی راههای نگهداری کولر های آبی
 
     صفحات
»تبليغات
 
     لینکستان
»ميدا
 
 

طراحی توسط تیم برنامه نویسی میدا و بيزنا